Konkreta tips och råd till dig som vill flaskmata!

Uppdaterad: jul 15


Flaskmatning

Matandet som är mer än bara mat

Oavsett om du ammar eller flaskmatar så handlar ju matandet av ett barn (utöver att få i barnet mat) väldigt mycket om närhet, anknytning och ibland tröst.

Den stora skillnaden är att om du(/ni) flaskar så kan fler mata barnet, vilket ju kan ha sina fördelar. Med det sagt är det inte säkert att det är vad man vill. Vid flaskmatning kan det uppkomma situationer där andra vill mata ditt barn (som du sällan behöver hantera vid amning). Här väljer du själv precis hur du/ni vill göra! Du/ni behöver absolut inte låta någon annan mata barnet bara för att de kan och vill. Bara för att inte tutten åker fram betyder inte det att matstunden är mindre intim.


Frihet eller bök?

Flaskmatning kan ju upplevas som en större frihet. Du som nybliven mamma kan troligen få sova mer om du har en medförälder som kan dela matningen nattetid. Samtidigt kan det upplevas mindre praktiskt och fritt, då du behöver planera och packa med saker innan du tex går ut. Som med allt annat i livet finns ju både för och nackdelar hur du än gör!


Kombinera flaskmatning och amning

En del väljer att både amma och flaska! Det är dock inte ovanligt att barnet får smak för flaskmatningen då det ofta medför att hen får i sig maten snabbare. Det kan vara bra att känna till att det kan leda till att mängden bröstmjölk minskar då brösten inte stimuleras lika ofta/mycket att producera mjölk. En del väljer att koppmata eller skedmata med ersättning för att minska risken för detta (om målet är att både kunna ge ersättning och amma). Vill man kunna både amma och flaskmata kan det vara bra att se till att mjölkproduktionen är igång ordentligt innan flaskan åker fram. Vissa barn behöver dock tillmatas med ersättning i början men kan sedan ändå övergå till att amma fullt.


Sen så finns det såklart lägen där du kanske inte valt att flaska utan att det behöver bli så av medicinska skäl (tex att du behöver ta någon medicin som inte tillåter amning) eller att amningen helt enkelt inte fungerar. Det kan ju kännas trist om du velat amma men det inte blir så. För barnets del har det sällan någon betydelse i förlängningen hur du matar det, så länge barnet får näring, närhet och tid att knyta an.


“Amnings-normen”

Det finns en stark “amnings-norm” i samhället och i vårdprofessionen som lätt kan göra att man känner att man inte gör det bästa för sitt barn om man inte ammar. Det finns ju vissa fördelar med att amma, tex att barnet får ett visst skydd mot en del infektioner (tex öroninflammation och magsjuka) via bröstmjölken och verkar löpa något mindre risk på sikt att utveckla övervikt, men på det stora hela är skillnaderna marginella. Om du möts av åsiktsmaskiner eller påtryckningar från folk i din närhet så försök att bortse från vad alla runt omkring dig tycker. Om du vill eller måste flaska så är det ett precis lika bra val som att amma! ❤️



Några praktiska saker att tänka på med flaskning är:

  • Hygien! Säkert en no brainer, men tvätta händer innan du håller på med flaskan/ fixar ersättning. Samma sak gäller ju vid hantering av bröstmjölk! Barn är infektionskänsliga.

  • Håll flaskorna rena. De behöver kanske inte kokas nitiskt mellan varje användning, men ska diskas ordentligt för att inte de ska bli en grogrund för bakterier.

  • Använd rent kallt vatten till ersättningen! Det här är ju sällan ett problem i sverige om du använder kommunalt vatten, men viktigt att tänka på vid resor eller på landstället med egen brunn.

  • Blanda ersättningen enligt instruktionerna på paketet. Det här är jätteviktigt! Ersättningen är ju gjord för att efterlikna bröstmjölk och innehåller det som barnet behöver. Blandas den i fel proportioner kan det vara skadligt för barnets njurar och påverka barnets tillväxt. Man ska heller inte lägga till något till ersättningen (tex olja).

  • Se till att hålet på flaskans napp är lagom stort för barnet. Du kan behöva prova dig fram mellan olika märken på flaskor tills du hittar den som passar just ditt barn.


Konkreta tips och råd till dig som vill flaskmata:

  • Ät/drick/gå på toa innan du parkerar dig! Försök göra det som krävs för att du ska kunna slappna av först (om rimligt)

  • Ta för vana att ta med det du kommer behöva (tex kuddar, liten handduk till spill mm) till platsen du ska flaskmata ditt barn på

  • Precis som vid amning är en skön position A och O. Du kommer spendera många många timmar med att mata ditt barn, fler än du kan föreställa dig. Innan du börjar se till att du sitter eller ligger i en bekväm ställning. Tänk även på att variera positioner- din rygg, axlar och nacke kommer tacka dig. Försök även att positionera barnet så att hen får mycket kontakt med din kropp.

  • Läs av barnets signaler! Vänta tills hen gapar eller visar intresse innan du ger flaskan. Du kan testa att väcka intresset för flaskan genom att “pussa” lätt mot barnets mun med flaskans napp. Precis som vid amning väcker den här lätta beröringen mot kind eller mun instinkten att börja äta.

  • Se till att du vänder flaskan upp och ned så att nappen fylls med ersättning innan barnet börjar slurka i sig. Det här är mest för att undvika att barnet sväljer massa luft som hen sen kan få ont i magen av. Barnet har tyvärr lite lättare att få i sig mycket luft vid flaskmatning än vid amning.

  • Precis som att barnets tag runt bröstvårtan vid amning är viktigt för att det ska fungera bra gäller samma sak vid flaskmatning. Barnets läppar ska helst sluta sig runt hela nappen på nappflaskan.

  • Följ barnet. Hen bestämmer när matstunden är klar. Barn är ofta tydliga med att de inte vill ha mer genom att tex vända bort huvudet. Då är det bättre att bryta och göra ett nytt försök lite senare.

  • En del menar på att man inte ska göra något annat under tiden. Vi lägger oss inte i huruvida du lyssnar på musik, läser lite nyheter på mobilen eller kollar på tv samtidigt som du flaskmatar ditt barn. Huvudsaken är att du ger barnet närhet och ögonkontakt, är lyhörd för hens signaler och är närvarande i stunden.

  • Låt barnet ta sin tid! Försök ha tålamod även om det känns som att du inte gör något annat än att flaska periodvis.

  • Testa att rapa barnet efter flaskstunden! Barn som flaskmatas råkar ofta svälja mer luft varför rapningen efteråt kan vara lite extra viktig. En del barn signalerar att de behöver rapas genom att kan de verka lite rastlösa. Ibland kan du behöva pausa under matningen för en rap om barnet är oroligt eller verkar bli mätt tidigt. Sen så finns det ju vissa barn som inte behöver rapas alls. Var lyhörd för vad ditt barn behöver.

Be om hjälp om det är svårt!! Det sista rådet är nästan det viktigaste. Många kämpar på ensamma alldeles för länge, det finns hjälp att få via BB eller BVC. Har du hunnit läsa detta innan du lämnar BB, be att få hjälp från barnmorska innan du/ni går hem, ofta är de erfarna och kan de ge goda råd.


Externa länkar:

Livsmedelsverket (om ersättning och amning)


1177 om bröstmjölksersättning och flaskmatning


Rikshandboken Barnhälsovård (om flaskmatning)



Skrivet av Cajsa Schalling, granskat av Emma Aronsson

hej@momentus.se  |  Tel: +46 73 552 63 52

  • linkedin_pink
  • insta_pink
  • facebook_pink